3 retningslinjer for medarbejdere på LinkedIn

Hvordan bruger medarbejderne din virksomheds navn på LinkedIn? Linker de til den rette virksomhedsside på LinkedIn og den rette hjemmeside for virksomheden?

Medarbejderne er virksomhedens bedste ambassadører, så hjælp dem endelig på vej til at de kan hjælpe virksomheden.

Her får du 3 enkle retningslinjer for medarbejdere på LinkedIn

Nogle virksomheder udarbejder punkter i medarbejderhåndbogen for, hvordan medarbejderne må optræde på sociale medier, når det inkluderer virksomheden.

Håndbogen gør det klart for medarbejderne om, hvordan de må agere, når det gælder virksomheden. Den er et effektivt kommunikationsværktøj mellem medarbejdere og virksomhed. Den giver medarbejderne retningslinjer for, hvordan de må – og ikke må – optræde, når virksomheden er indblandet.

Medarbejdernes loyalitetspligt

“Sociale medier” er nu blevet en del af mange virksomheders medarbejderhåndbog. En hurtig søgning på Google viser, at flere danske virksomheder medtager punktet i deres håndbog. Du kan se resultatet af en søgning på Google her. De fleste understreger dog, hvad man ikke må – i forhold til at hjælpe medarbejderne til at begå sig bedre på sociale medier og hjælpe dem på rette vej.

Selvom man har fået fri fra arbejdet, er man stadig en ambassadør for virksomheden – det er her loyalitetspligten for virksomheden kommer ind. At man som medarbejder retter sin utilfredshed med virksomheden til ledelsen og ikke andre steder, så samarbejdet kan genoprettes.

LinkedIn – Det professionelle netværk

Hvad er det første, du gør på LinkedIn, når du har fået et nyt job? Du opdaterer profilen med sin nye status. På LinkedIn skal sektionen med “Erfaring” opdateres med den nye arbejdsgiver og de opgaver, du skal arbejde med.

Hvis ikke virksomheden hjælper medarbejderne på vej, kan det give vidt forskellige beskrivelser af virksomheden og stavefejl. Så hvorfor ikke hjælpe medarbejderne godt på vej? Ved at hjælpe medarbejderne på vej kan virksomheden opnå en sammenhængende kommunikation på tværs af medarbejdernes profiler.

3 retningslinjer til LinkedIn profilen

Her får du nogle enkle retningslinjer, som kan tilføjes jeres medarbejderhåndbog under punktet “Sociale medier”:

  • Overskrift:

    Noget af det vigtigste på LinkedIn profilen er overskriften. Overskriften bliver nemlig vist både i nyhedsstrømmen og i søgninger. Der kan være forskellige fejltrin som at skrive @ i stedet for “ved”.

    Det kan være stavefejl eller forskellige variationer af virksomhedens navn. Eller tilføjelse af telefonnummer ved navn eller overskift, som går imod den brugeraftale, som vi alle med en profil på LinkedIn har sagt ok for. Læs mere om LinkedIns brugeraftale under punkt 8. LinkedIn “DOs” and “DON´Ts.

  • Virksomhedsnavn:

    Der kan findes mange forskellige variationer af virksomheders navne. Nogle bliver skrevet med “ApS”, med et slogan – eller blot med et bogstav for lidt eller for meget. Men hvordan bør det skrives korrekt på LinkedIn?

    Hertil anbefales det også, at medarbejderne får linket deres profil sammen med virksomhedssiden (hvis virksomheden har en virksomhedsside på LinkedIn) under sektionen for deres erhvervserfaring. Er profilen linket korrekt op til virksomhedssiden, bliver virksomhedens logo vist på medarbejderens profil.

  • Titel og beskrivelse af virksomheden:

    Under sektionen for erhvervserfaring på profilen kan man tilføje en beskrivelse af medarbejderens opgaver, samt en standardtekst der beskriver og præsenterer virksomheden på bedste vis.

Så snart medarbejderne er blevet fortrolige med at bruge LinkedIn kan virksomheden motivere dem til at blive gode ambassadører og dele statusopdateringer fra virksomhedssiden på LinkedIn.

Og så er der et lille men. Din LinkedIn profil er din personlige. Her kan virksomheder ikke gå ind og diktere, hvordan du bruger LinkedIn, men de kan vise dig på rette vej.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*