Webanalyse på LinkedIns virksomhedssider

Arbejder du mere koncentreret med din virksomhed på LinkedIn er det relevant at holde øje med webanalysen på jeres virksomhedsside. Når du er administrator af en virksomhedsside, har du adgang til en ekstra fane, der hedder “Webanalyse”.

Webanalysen er interessant at følge med i, når du begynder at arbejde mere med optimering af virksomhedens tilstedeværelse på LinkedIn og til at registrere data i forhold til KPI´er (Key Performance Indicator) – tal som du kan bruge til at vurdere, hvor godt det går med brugen af LinkedIn.

Hvad kan du se på webanalysen

Siden med webanalyse er inddelt i tre sektioner:

  1. Hvor gode dine Opdateringer er til at engagere
  2. Få oplysninger om dine Følgere
  3. Få oplysninger om Besøgende på din virksomhedsside

 1. Opdateringer

Det første, du får vist, under webanalysen er en oversigt over dine statusopdateringer fra det seneste år. Da du kun kan gå et år tilbage, kan det være en god ide at kopiere tallene over i et excel-ark hver måned, så I har dem til årets afslutning og evaluering af jeres virksomhed på LinkedIn.

Du får vist:

  • En kort snip af opdateringen
  • Dato for udsendelse af opdateringen
  • Målgruppe for opdateringen (du kan målrette din opdatering til mindst 100 følgere af virksomhedssiden)
  • Har opdateringen været sponseret
  • Antal visninger (det totale antal)
  • Antal klik (på indhold, virksomhedens navn eller logo)
  • Antal handlinger (kommentarer, “synes godt om”, delinger)
  • Erhvervede følgere (såfremt opdateringen har været sponsoreret)
  • Engagementsrate (antal handlinger, klik og erhvervede følgere delt med antal visninger)

RækkeviddeRækkevidde

Du får også vist, hvor mange LinkedIn medlemmer dine opdateringer når ud til – antallet af visninger. Det bliver vist i et diagram, hvor man kan se både den betalte og den organiske rækkevidde. Du har her også mulighed for at få vist rækkevidden baseret på unikke besøgende

EngagementEngagement

Du får vist, hvor meget engagement, dine opdateringer kan skabe. Det bliver vist i et diagram, hvor du også har mulighed for at vælge, hvilken slags engagement: klik, “synes godt om”, kommentarer, delinger, erhvervede følgere og engagement i %.

 

2. Følgere

Typen på følgere

Typen på følgere bliver opdelt i to – dem der kommet til organisk, og dem der er kommet til via en sponseret statusopdatering eller en anden annonce for at få flere følgere.

FølgerstatistikFølgerstatistik

Statistikken over følgere viser et diagram over forskellige data for følgerne af din virksomhedsside. Du kan vælge mellem at kigge på:

  • Anciennitet
  • Branche
  • Virksomhedsstørrelse
  • Funktion
  • Ansatte

Er det de rigtige følgere, du tiltrækker til virksomhedssiden?

Følgertendenser

Følgertendenser viser ændringer i antallet af følgere til virksomhedssiden. Du kan gå et helt år tilbage for at se, hvordan din virksomhedsside har udviklet sig. Det kan være, at du kan identificere forskellige begivenheder eller kampagner, der har givet flere følgere.

Antal følgere i forhold til andre virksomhedssider

Du får vist en liste med fem virksomhedssider, hvor din virksomhed er den ene, og du kan se, hvor mange følgere de fire andre virksomheder har. De virksomhedssider, der har flere følgere, kan være interessante at kikke nærmere på. Det er ofte virksomheder indenfor samme branche som din, som LinkedIn medlemmer også har kigget på – udover din virksomhed.

Hvad er det, der gør, at de har flere følgere? Hvis du kan identificere, hvad de andre virksomhedssider gør for at skabe mere engagement og dermed tiltrække flere følgere til siden, så kan du prøve de samme taktikker af – såfremt du mener, at de vil virke for din virksomhed, og at de kan være en del af din markedsføring- eller kommunikationsstrategi.

3. Besøgende

Denne del viser data om dem, der besøger din virksomhedsside. Dataene kan derfor godt variere i forhold til de personer, der rent faktisk følger din virksomhedsside.

Sidevisninger

SidevisningerSidevisninger er et diagram over, hvor mange visninger du har fået af din virksomhedsside.

Karriereside

Har du tilknyttet en karriereside til din virksomhedsside vil du kunne se i et diagram, hvor mange der har klikket rundt på sidens forskellige sektioner.

Unikke besøgendeUnikke besøgende

Her får du vist et diagram over antallet af unikke besøgende på din virksomhedsside. Gentagende besøg fra samme LinkedIn medlemmer er dermed trukket fra.

 

 

Besøgendes demografiske data

Besøgendes demografiske data

Her kan du se forskellige grafer over de LinkedIn medlemmer, der besøger din virksomhedsside. Du kan vælge mellem at se data om:

  • Anciennitet
  • Branche
  • Virksomhedsstørrelse
  • Funktion

Hvilke KPI´er kan du måle på virksomhedssiden:

Nu er vi igennem mange forskellige elementer på din virksomhedssides webanalyse. Det er alt sammen tal, som du kan bruge til at måle KPI´er. De tal, som vi synes er interessante at kigge på, er:

  • Antal følgere af siden (se på forsiden af virksomhedssiden)
  • Antal opdateringer
  • Visninger af opdateringer (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Likes/Synes godt om af opdateringer (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Deling af opdateringer (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Kommentarer til opdateringer (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Engagementsrate (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Demografi for følgere (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Sammenligning med konkurrenter (se i webanalysen på virksomhedssiden)
  • Antal klik på links (brug evt. bitly.com)
  • Trafik fra LinkedIn til jeres website (kig i Google Analytics)

Excel-ark med LinkedIn data

Sæt tallene ind i et excel-ark og registrér eksempelvis den 1. i hver måned tallene for de KPI´er, som er interessante for dig at kigge på.

Tag kopier af de bedste opdateringer, så du hver måned kan lave en rapport til din chef over status op LinkedIn. Så har du materialer og data til at vise, hvordan LinkedIn virker i forhold til andre dele af jeres markedsføring.

Udover tallene her så er det selvfølgelig også interessant at vide, om dine nye kunder mon har fundet dig via en opdatering på LinkedIn. Spørg dem endelig næste gang om, hvor de har hørt om dig, så du ved, hvor i din markedsføring at du bør lægge dine kræfter.

Kilde: LinkedIn.com

>> Opret en virksomhedsside på LinkedIn
>> Opret en showcase-side på LinkedIn
>> LinkedIns krav til din personlige profil
>> LinkedIn annoncering for virksomheder



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site is protected by Comment SPAM Wiper.