LinkedIn bruger: Mette Krabbe Møller

Hvornår oprettede du din profil på LinkedIn – og hvorfor oprettede du den?

Min profil på LinkedIn oprettede jeg den 17. august 2006, hvilket var lige da jeg tog hul på det sidste år af min bachelor på Handelshøjskolen i Aarhus. LinkedIn så jeg som et ”business-netværk” og da jeg nu gik på Business School, så skulle jeg helt klart have en profil der. Det var dog svært at få andre i klassen med på idéen om at oprette en profil på LinkedIn, så efterhånden faldt interessen. Efter nogle år blussede interessen fra medierne dog op igen, og så kom der gang i LinkedIn. Jeg begyndte at modtage invitationer fra forskellige mennesker, jeg ikke kendte, og hvis de bare var en lille smule interessante, så godkendte jeg dem. Det kalder jeg for min ”ukritiske periode” på LinkedIn. ”Ukritisk” fordi, jeg ikke havde særlig megen (hvis overhovedet nogen) dialog med de personer. Hvad er netværket så værd, hvis vi ikke snakker sammen?

Starten med LinkedIn

Efter studiet i 2011 fik jeg ekstra meget fokus på LinkedIn til at gøre mine kompetencer synlige overfor en mulig kommende arbejdsgiver. Efter et forløb ved Konsulenthuset ballisager ringede min konsulent Peter Verhof en dag og sagde: ”NU har jeg det til dig – NU har jeg jobbet!”. Det var netop med baggrund i, at jeg havde gjort mig synlig og sat mig ind i, hvordan LinkedIn fungerer, at jeg blev en interessant jobsøger hos arbejdsmarkedsafdelingens stab i Ikast-Brande Kommune. Den første kontakt, jeg fik med kommunen, var til virksomhedskonsulent Tonny Mikkelsen, der allerede var godt i gang med at undervise i LinkedIn for jobsøgere. For ham var det positivt, at jeg havde så stor interesse for mediet. Vi kunne derfor få et rigtig godt makkerskab om at udvide aktiviteterne og gøre kommunen synlig på LinkedIn i både gruppen Jobcenter Ikast-Brande og for virksomhedssiden Ikast-Brande Kommune.

Hvad arbejder du med til daglig og ved hvilken virksomhed?

Med al den baggrundsviden jeg fik fra mit arbejde med LinkedIn i Ikast-Brande Kommune og min fortsatte interesse for mediet, så var det let for mig at hjælpe andre. Nu har jeg længe gerne villet være selvstændig, så da muligheden bød sig, så startede jeg virksomheden Kommunikant i marts 2014. Her tilbyder jeg nu 1-til-1-rådgivning om den personlige profil og virksomhedssider på LinkedIn. Jeg holder oplæg og workshops om LinkedIn – blandt andet i samarbejde med Morten Vium.

Hvad er dit formål nu med at bruge LinkedIn?

Formålet flytter sig, efterhånden som nye behov opstår. Tidligere har jeg haft rigtig meget fokus på at bruge LinkedIn til jobsøgning. Nu handler det i højere grad om at bruge LinkedIn til at synliggøre de kompetencer, der er i min virksomhed. Dertil at vise, at det jeg prædiker, også er det, jeg selv gør. Dertil bruger jeg også LinkedIn til at hjælpe folk i mit netværk. Det kan være, at jeg hjælper dem med at blive synlige. Nogen gange kræver det ikke mere end et like eller en kommentar til en opdatering.

Hvordan bruger du LinkedIn for din personlige profil?

Den personlige profil er det primære på LinkedIn. Det er herfra, vi styrer det hele. Derfor er det også vigtigt for mig, at min profil er opdateret, når jeg kommer på et nyt kursus, eller at teksten hele tiden passer til den rådgivning, jeg udbyder i Kommunikant. Dertil bruger jeg det interne beskedsystem rigtig meget til at holde kontakten med mit netværk. Både nye og ”gamle” forbindelser.

Professionelt arbejde med LinkedIn

Da jeg begyndte at bruge LinkedIn mere professionelt som en del af mit arbejde i Ikast-Brande Kommune, blev jeg også mere kritisk med, hvem jeg ønskede at forbinde med. Der står nu på min profil, at man skal skrive en besked, når man forbinder med mig med formålet med en forbindelsen. Det er dog kun ca. 1 ud af 10, der skriver en besked, og det er der intet netværk i. Vi aner intet om hinanden – udover hvad der står på profilen. Så relationen er ret flad. Derfor skriver jeg altid tilbage til de personer, der sender en anmodning om connection uden en besked, og spørger til, hvorfor de vil forbinde. Det har jeg fået både positive og negative tilbagemeldinger på. De negative handler om, at deres anmodning i hvert fald var professionel. De positive handler gerne om, at det netop er vigtigt at have et netværk, som man kan stå inde for.

Bruger tommelfingeren på LinkedIn

Der er mange, som får trykket på “Opret forbindelse”-knappen med en tommelfinger på mobilen ved en fejl, men de gør ikke mere ved det. Får jeg ikke et rimeligt svar inden for en uge på min besked til dem, så sletter jeg anmodningen. Hvis folk ikke kan svare tilbage, så er der vitterligt intet netværk i det for mig.

Hvordan bruger du grupperne på LinkedIn?

Jeg er tilmeldt så mange grupper, som det overhovedet er muligt – 50 stk. – for at få de relevante folk i grupperne tættere på min profil. I Ikast-Brande Kommune brugte vi vores gruppe rigtig meget til at lægge invitationer til arrangementer ud. Dertil havde vi flere bloggere, som vi også kiggede efter og godkendte deres indlæg. Ellers bruger jeg egentlig ikke så meget grupperne i øjeblikket. De er dog relevante for at sætte fokus på de kompetencer, man har og hjælpe andre folk med deres spørgsmål. Det giver rigtig god mening at arbejde med grupperne, da det kan udvide ens netværk med meget interessante mennesker.

Hvordan bruger du LinkedIn for din virksomhed/der, hvor du er ansat?

Ressourcerne er små i Kommunikant, da jeg nu sidder som ene person. Så for min virksomhedsside Kommunikant og undersiden (Showcase page) Rådgivning om LinkedIn så er én opdatering om ugen i høj grad rigeligt. Forskellen på de to sider er egentlig kun sproget på de blogindlæg, der linkes til, og om det er interne opdateringer fra min hverdag i Kommunikant, som kun kommer ud på virksomhedssiden. Fokus er på at skabe værdi for dem, der følger med. Det skal IKKE være: ”Kom og køb!”-opdateringer, som jeg selv synes er enormt kedelige at læse.

Nævn en kampagne, du har været med til at lave på LinkedIn?

I efteråret/vinteren 2014 lavede jeg hver mandag morgen over ca. 3 måneder nogle små LinkedIn tips. Det virkede rigtig godt i forhold til at sætte fokus på mine kompetencer. For en lille virksomhedsside, der ikke havde mere end ca. 240 følgere, så kunne jeg alligevel få ret mange visninger pr statusopdatering. Den bedste var helt oppe på over 11.000 visninger og 480 klik. Så selvom man er en lille virksomhed med få medarbejdere – eller som jeg helt alene – så kan man sagtens generere en masse synlighed/trafik med en virksomhedsside.

Hvilke virksomheder synes du, gør det godt på LinkedIn, og hvorfor?

Nogle virksomheder passer bedre til LinkedIn end andre, men faktisk synes jeg, at Lakrids by Johan Bülow gør det godt. Det er opdateringer, som netop er vinklet til målgruppen på LinkedIn på trods af, at jeg opfatter deres virksomhed som primært B2C. De høster en hel del likes på deres opdateringer. Retail Institute Scandinavia er også gode til at bruge deres virksomhedsside. De arbejder netop med kontinuerligt at sende opdateringer ud. De høster ikke så meget engagement, så der er sikkert stadig noget at arbejde med. Det virker til, at de arbejder strategisk med deres opdateringer – og det har de gjort længe. Så der må være en vis værdi for dem i at bruge LinkedIn. Nogle virksomheder bruger udelukkende deres virksomhedsside til at dele jobopslag. Det er virkelig ærgerligt, at de ikke bruger siden til at dele andre relevante opdateringer, som kan brande dem i en positiv retning.

Hvordan netværker du på LinkedIn – og er der forskel på, hvordan du netværker på LinkedIn og offline?

Jeg sender altid en besked til de personer, som jeg gerne vil connecte med. Nu hvor det også er muligt at sende en besked via LinkedIn App´en, så er det også let at sende en anmodning til én, hvis man er ude til et seminar og netværker. Jeg synes bestemt ikke, at der bør være forskel på, hvordan man netværker online eller offline. Online er det blot lettere at holde dialogen i gang med flere personer ad gangen, end hvis man mødes offline. Dertil synes jeg bestemt, at man bør mødes med de online netværksforbindelser i offlineverdenen. Det giver langt mere værdi at mødes offline og se hinanden an. Og så flyder dialogen selvfølgelig langt bedre, og det er lettere at finde frem til, hvordan man eventuelt kan hjælpe hinanden.

Hvad er dine bedste anbefalinger til andre medlemmer af LinkedIn?

Husk altid at skrive en besked, når du connecter. Det kan virkelig være afgørende for at finde frem til, hvordan man kan hjælpe hinanden, så netværket fungerer. Og tal pænt til dit netværk – det er svært at være motiveret til at hjælpe en, der konstant er negativ. Vær omhyggelig med at opdatere din profil. Tænk over, hvilke ord din målgruppe søger efter for at finde frem til dig og dine kompetencer. Gør det let for andre, der besøger din profil at finde frem til, hvad du kan hjælpe dem med – gør dig interessant for dem.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*