“Strategisk og operationel kommunikation på Facebook”
…er titlen på det speciale, jeg afleverede i foråret 2011. Skrivningen blev en fantastisk rejse gennem videnskabens læring og den praktiske anvendelse af et (på daværende tidspunkt) relativt nyt medie – Facebook. Et medie, hvor virksomheder kan komme i dialog med sine kunder, informere om nye tiltag, lære af kunderne og vigtigst af alt – at vise åbenhed. Desværre er det ikke muligt at offentliggøre specialet.
Problemformuleringen
Hvordan og med hvilken konsekvens oplever forbrugerne Facebook og
kommunikationen til virksomheder på Facebook, og hvordan kan denne viden anvendes i en strategisk og operationel handlingsplan for kommunikation på Facebook for rejsebureauer?
Litteraturliste
- Andersen, Ib (2008) Den skinbarlige virkelighed – om vidensproduktion inden for samfundsvidenskaberne
- Andersen, Thomas Hestbæk et al (2009) Kommunikationsplanlægning
- Castells, Manuel (2009) Communication Power
- Chaney, Paul (2009) The Digital Handshake: Seven Proven Strategies To Grow Your Business Using Social Media
- Dinesen, Kirsten (2008) Forbrugeren i førersædet
- Ebbensen, Anja; Haug, Astrid (2009) Lyt til elefanterne
- Frandsen, Finn et al (2002) Netværk – Introduktion til international erhvervskommunikation
- Fuglsang, Lars; Olsen, Poul Bitsch (2007) Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne
- Haase, Morten et al (2006) Afsætning A2
- Hougaard, Søren (2000) Relationsmarkedsføring
- Hougaard, Søren et al (2009) The Relationship Marketer: Rethinking Strategic Relationship Marketing
- Kotler, Philip (2010a) Marketing 3.0
- Kotler, Philip; Armstrong Gary (2010b) Principles of Marketing
- Kozinets, Robert V. (2010a) Netnography – Doing Etnographic Research Online
- Li, Charlene; Bernoff, Josh (2009), Groundswell
- McCarthy, Helen et al (2004) In: Network logic: Who governs in an interconnected world?
- McQuail, Denis (2010) McQuail´s Mass Communication Theory
- Morsing, Mette; Christensen, Lars (2005) Bagom corporate communication
- Papacharissi, Zizi (2011) A Networked Self: Identity, Community, and Culture on Social Network Sites
- Pjetursson, Leif; Helder, Jørn (2006) Modtageren som medproducent
- Qualman, Erik (2009) Socialnomics
- Sepstrup, Preben (2006): Tilrettelæggelse af information – kommunikations- og kampagneplanlægning
- Shirky, Clay (2009) Here comes everybody
- Treadaway, Chris; Smith, Mari (2010) Facebook Marketing: An Hour A Day
- Weber, Henriette (2009a) Introduktion til “Return on Involvement”
- Weber, Larry (2009b) Marketing to the Social Web
Artikler
- Andersen, Christian A. (19. februar 2010) Gys på Facebooks kirkegård, Kommunikationsforum.dk
- Colding-Jørgensen, Anders (7. maj 2010) Internetpsykologi som disciplin, Psykolog Nyt, 64. årgang, Dansk Psykolog Forening
- From-Poulsen, Lilly (17. august 2010) Er vi blevet født for at tjekke mails?, Kommunikationsforum.dk
- Grönroos, Christian (2004) The relationship marketing process: communication, interaction, dialogue, value, Journal of Business Industrial Marketing, Vol. 19, Issue 2, Pages 99 – 113
- Hansen, Jonas (5. maj 2010) Præsentation om social media marketing, Kommunikationsforum.dk
- Ingemann, Susanne (21. februar 2011) Derfor skrider dine fans, markedsforing.dk
- Jakobsen, Camilla Bruun (23. januar 2008) Hvad er sociale medier?, Kommunikationsforum.dk
- Jørgensen, Marlene; Gør dine kunder til ambassadører for dit brand, brandbase.dk
- Kjaer, Jan Futtrup (2011) Social Media Factbook – EU-DK 2011, SocialSemantic.eu
- Kozinets, Robert V. (2010b) Networked Narratives: Understanding Word-of-Mouth Marketing in Online Communities, American Marketing Association, Journal of Marketing, Vol. 74, pp. 71-89
- Kristensen, René Lundgaard (5. december 2009) Transparens – En begyndelse, blog.creuna.dk
- Langer, Roy; Beckman, Suzanne C. (2005) Sensitive research topics: netnography revisited, Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 8, No. 2, 2005, pp.189 – 203
- Lloyd, Andreas (25. marts 2009) Facebook + organisationer = ?, Kommunikationsforum
- Nielsen, Lars Sjøstrøm (4. juni 2009) Word of Mouth Marketing (WOMM), Kommunikationsforum.dk
- Pace, Stefano (2008) YouTube: An opportunity for Consumer Narrative Analysis?, Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 11, Iss: 2, pp.213 – 226
- Sandager, Louise (28. Februar 2011) Modige medarbejdere har Facebook-dna, Kommunikationsforum
- Wexler, Mark N. (2011) Reconfiguring the Sociology of the Crowd: Exploring Crowdsourcing, International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 31, No.1/2, pp. 6-20
Specialer
- Christensen, Charlotte A.; Seebach, Marie (2010) Social Media Marketing i Danmark, Institut for Afsætningsøkonomi, Copenhagen Business School
- Gram-Hansen, Mads (2009) Markedsføring på Facebook – Hvad virker, og hvad siger forbrugerne?, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
Hjemmesider (alle sider tilgængelige den 28. marts 2011)
- www.brandbase.dk
- www.blog.creuna.dk
- www.danmarksstatistik.dk – Befolkningens brug af internet (2009)
- www.dr.dk
- www.dwarf.dk
- www.eepybird.com
- www.facebook.com
- www.falklauritsen.dk
- www.gallup.dk
- www.google.com
- www.kommunikationsforum.dk
- www.markedsforing.dk
- www.mashable.com
- www.mediebevaegelsen.dk
- www.patchworknewmedia.dk
- www.startour.dk
- www.techcrunch.com
- www.wikipedia.org
- www.womma.org