LinkedIns krav til din personlige profil

– Optimér din profil på LinkedIn og fremstå mere professionel, interessant og lettere at finde

Et mål for mange medlemmer på LinkedIn er at komme højt op i søgninger for at opnå større synlighed. Herunder kan du læse LinkedIns krav til opdatering af din personlige profil, så din profil får en “stjerne”-status.

Profilstyrke - stjerneDet er krav fra LinkedIn, der er sat, så du har et minimum af indhold på din profil, og som dermed gør din profil mere interessant over for andre og især for at sikre, at din profil kommer højere op i søgninger.

LinkedIns algoritme for, hvordan din profil bliver fundet, skal ses i forhold til, personen der søger:
1. personer med en 100 % udfyldt profil kommer højere op
2. hvor mange personer du har til fælles med den, der søger
3. hvor tæt forbundet du er, med den der søger – 1. led, 2. led eller 3. led
4. grupper du har til fælles med personen, der søger

Hvis din profil ikke er 100 % udfyldt, vil du dermed rykke ned i søgninger på LinkedIn.

Husk på, at en ting er, at du optimerer din profil, så den ser professionel ud. En anden ting er, hvordan du selv anvender LinkedIn professionelt over for andre medlemmer af LinkedIn – det kalder vi netikette.

1. Dit profilbillede

Ifølge LinkedIn får profiler med et profilbillede på 7 gange flere besøgende end profiler uden et billede på. Med andre ord er din profil langt mere interessant at besøge, når du får dit billede på.

Når du vælger et profilbillede til LinkedIn, er det dog ikke helt ligegyldigt, hvilket billede du sætter på. Det skal fremvise din professionelle side. Fokusér på, at du ser direkte ind i kameraet, så du ikke vender siden til. Billederne på LinkedIn er ret små, så pas på med at stå for langt væk fra kameraet. Billedet kan du indsætte i en størrelse fra 200 x 200 pixel og op til 500 x 500 pixel.

Baggrunden for dit profilbillede skal helst ikke forstyrre, så vælg en rolig ensfarvet baggrund. Det skærper samtidig fokus på dig og ikke dine omgivelser på billedet.

2. Branche og postnummer

Når du skriver din branche og dit postnummer ind i din profil, gør du det lettere for andre at finde frem til lige netop dig, og som de kan have brug for ud fra deres søgekriterier.

Det kan være kunder, der søger efter en leverandør inden for en bestemt branche i et bestemt geografisk afgrænset område. Eller det kan være headhunteren, der søger efter kandidater til en virksomhed, der ikke må bo længere væk end en halv times kørsel fra virksomheden.

3. Din nuværende stilling med beskrivelse

Under din nuværende stilling beskriver du, hvor du arbejder, og hvad du arbejder med. Du kan gøre din profiltekst mere interessant ved at skrive i 1. person – “Jeg arbejder med…” – og beskrive de opgaver, du arbejder med, og de kvalifikationer og kompetencer du sætter i spil i dit arbejde. Undgå helst at skrive i 3. person – “Jesper arbejder med…” – når du taler om dig selv, da du på den måde distancerer dig i forhold til personen, der besøger og læser din profil på LinkedIn.

For rekrutteringsfolk er det desuden meget interessant at vide, hvad du har opnået i din stilling. Altså hvilke resultater du har skabt, som dermed viser, om du også kan skabe resultater for den virksomhed, de rekrutterer til.

4. Yderligere to stillinger

Tilføj yderligere to stillinger til din profil, der lige som din nuværende stilling viser, hvor du har arbejdet, og hvad du har arbejdet med. Over for rekrutteringsfolk viser det, hvad du har af erfaring, hvilke kompetencer du har, samt gerne hvilke resultater du har opnået. Har du haft flere stillinger inden for samme branche, viser du dermed også, at du har haft fokus på netop det område over en længere periode, og at du er dedikeret til det.

5. Din uddannelse

I teksten til feltet for din uddannelse fortæller du om dine mest relevante uddannelser. Beskriv gerne, hvilke fag du har taget, mens du studerede og eventuelt hvilke valgfag, der specielt har haft din interesse. Hvor du har gået i folkeskole er ikke relevant at fortælle dit netværk, hvis du senere har taget en videregående uddannelse, som lige netop vil være meget relevant at inkludere på din profil.

6. Mindst 5 kvalifikationer (skills)

Du kan tilføje op til 50 kvalifikationer på din profil, men vær opmærksom på, at det kun er de første 25 kvalifikationer, der vil blive vist direkte. De sidste 25 kvalifikationer kræver et ekstra klik af den person, der besøger din profil, før de kommer frem. Det er kun personer, du er forbundet med i 1. led, der kan anbefale dig for dine kvalifikationer.

Er du lige kommet på LinkedIn, og er du endnu ikke blevet anbefalet fra personer i dit netværk, er det derfor en god idé at starte ud med kun at tilføje 10 af dine mest relevante kvalifikationer og opnå flere anbefalinger for dem.

Personer i dit 1. leds netværk kan desuden foreslå kvalifikationer til din profil. Du vælger selv, om du mener, de er relevante – om de skal tilføjes din profil eller ej. Husk på, at du bør kunne stå inde for de kvalifikationer, der står på din egen profil, og for dem du anbefaler andre for.

7. Mindst 50 forbindelser (connections)

Flere forbindelser i 1. led får dit netværk til at række længere ud, så du har en større chance for at blive fundet i søgninger på LinkedIn. Vi har hvert vores formål med at være på LinkedIn – nogen vil kun forbinde til folk, de allerede kender (kvalitet), mens andre lystigt forbinder til alle og enhver (kvantitet). Det er helt op til dig selv, hvor kritisk du vil være.

Ved at vælge kvaliteten sikrer du, at du kan stå inde for dit netværk og let kan anbefale dem over for andre i dit netværk. Der er også en større chance for, at dit kvalitative netværk vil hjælpe dig, fordi de kender dig, og de ved, hvad du har brug for hjælp til.

Ved at vælge kvantiteten og connecte med mange du måske slet ikke kender, kan du nå meget langt ud og dermed opnå forbindelser, som kan vise sig at være behjælpelige af den ene eller anden art. Man ved aldrig, hvor hjælpen kommer fra – det kan sagtens være én, du aldrig rigtig har haft en dialog med.

Hvad du vælger er individuelt – selv foretrækker jeg at have en dialog med folk, inden vi connecter, så jeg ved, hvordan jeg kan hjælpe dem, og de kender til mig, min virksomhed, og hvad jeg kan have brug for hjælp til.

Når du sender en anmodning om at connecte med en person, har du 300 tegn til at fortælle personen, du gerne vil connecte med, hvorfor du synes han/hun er (fagligt) interessant. Hvis du blot ønsker at netværke, så fortæl gerne om et emne, du gerne vil netværke og have en dialog med personen om. Det giver lagt højere værdi og styrke til jeres forbindelse, at I kender til hinanden.

Har du spørgsmål til optimering af din profil på LinkedIn, er du velkommen til at stille dem i kommentarfeltet.

Opdateret 4. juni 2019.

>> Rådgivning til din personlige profil på LinkedIn
>> LinkedIn for jobsøgende
>> LinkedIn for virksomheder

Vis Mette Krabbe Møllers LinkedIn-profilVis Mette Krabbe Møllers profil



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*