Vis dine faglige kompetencer til kunder og arbejdsgivere

Søger du, eller tiltrækker du kunder?

Nu har jobsøgning stået højt på agendaen i nogle år, så det er ret forfriskende i stedet at høre om jobtiltrækning. I min verden som selvstændig oversætter jeg det hurtigt til KUNDEtiltrækning.

Thomas Bigum fortalte til et oplæg i slutningen af august hos CA a-kasse i Aarhus om det at skabe tiltrækningskraft. Med et fokus på LinkedIn kan det vendes til, at du tiltrækker dine kommende kunder gennem mediet ved at vise dine kompetencer frem.

  • På din personlige profil
  • I statusopdateringer
  • I grupper
  • På virksomhedssider

Dine kompetencer er dit produkt – kunden er din køber.

 – Thomas Bigum

Thomas Bigum fortæller om, hvordan vi skaber tiltrækningskraft

Push-markedsføring vs. pull-markedsføring

Kender du de personer, der på sociale medier bliver ved med at skrive statusopdateringer, der handler om “kig på mig”, “se, hvad jeg sælger”, “kom, og køb”. Det er trættende at høre på! Meget forsimplet hedder det push-markedsføring.

De skubber deres markedsføring ud og genererer ofte kun envejskommunikation. Selvom man skal værne om de folk, man har i sit netværk, kan det blive meget fristende at fjerne forbindelsen til dem, eller ikke længere følge deres gruppe eller virksomhedsside på LinkedIn.

Som Bigum meget billedligt beskrev, så “hænger de i en high5”, uden at nogen interesserer sig for dem. De syntes selv, at det var en rigtig god statusopdatering – der var bare ikke andre, der havde den samme opfattelse.

Et stærkt personligt brand tiltrækker

I stedet kan du faktisk tiltrække kunder ved at hjælpe dit netværk. Du kan være med i op til 52 grupper på LinkedIn. Find de grupper, der er relevante for dig, og hvor du kan se, at dine kunder også er medlemmer.

Én ting er, at når du er i den samme gruppe med personer, du ikke er i hverken 1., 2. eller 3. led med, så kommer du i en tættere relation med dem gennem medlemskabet af gruppen. Det er effektivt, når de søger efter specifikke kompetencer i deres netværk på LinkedIn, så du kommer højere op i deres søgninger.

Når du deltager aktivt i grupper på LinkedIn og hjælper de andre medlemmer ved at svare på deres spørgsmål med din relevante faglige viden, så sætter du dine egne kompetencer i spil. Dine kompetencer bliver dermed synlige over for personer, der kan blive dine næste kunder.

Derudover skaber det troværdighed til dine kompetencer, når du viser dem frem, og du opbygger dit personlige brand. Selvfølgelig alt afhængig af, hvor brugbart og relevant dit svar er. Du giver værdi til en virksomhed. Det er pull-markedsføring, hvor du gør dig selv interessant og tiltrækker personer ind på din profil.

Din viden er værdifuld – del den med dit netværk

  • Svar på spørgsmål
  • Tilbyd din hjælp
  • Engagér dig, og vær aktiv i diskussioner
  • Del relevante artikler

Du siger dermed ikke, at du er til salg, men du viser, hvad du kan, når dine kompetencer kommer i spil. Du giver viden, som er værdifuld for dine følgere og dit netværk.

I bogen “Jab, Jab, Jab, Right Hook” af Gary Vaynerchuk er pointen netop, at man ikke skal fokusere på salget i sin kommunikation på sociale medier. Det handler om at inspirere, og give viden og værdi til dine følgere, som de har lyst til at dele med deres netværk. I sidste ende vil dit netværk også mere tilbøjelige til at hjælpe dig, når du beder dem om hjælp. Titlen på bogen kan derfor oversættes med “Giv, giv, giv, spørg.”

Du bør derfor finde frem til, hvad dine kunder har brug for at vide om din virksomhed.

  • Hvad er interessant for dem?
  • Hvorfor vil de dele dit indhold med deres netværk?

Har du lavet en strategi for din virksomhed, har du sikkert også udarbejdet en persona eller lavet en målgruppeanalyse, hvor du blandt andet beskriver din målgruppes køn, familierelationer, interesser, branche, online adfærd osv. Derigennem finder du frem til, hvilken viden der er relevant for dem.

Det er også vigtigt, at du ved, hvornår din målgruppe bruger sociale medier. Handler det om LinkedIn, kan det være, at vi tjekker mediet om morgenen, inden vi tager på arbejde. Igen lige før frokost er mange ofte på. Og sidst på aftenen ved 20-tiden, hvis det er en familiefar, der lige har lagt børnene i seng. Tre relevante tidspunkter, der kan være relevante for din målgruppe. Prøv at teste på forskellige dage og tidspunkter for at finde frem til, hvornår din målgruppe er online, så din statusopdatering får mest effekt.

Lyt også til, hvad personer i dit netværk stiller af spørgsmål, som du kan svare på. De er ikke de eneste, der har de spørgsmål. Den viden kan du dele med dit netværk.

God vidensdeling.

Læs også:
>> LinkedIns krav til din personlige profil
>> LinkedIn begynderkursus
>> LinkedIn for jobsøgende
>> LinkedIn for virksomheder



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*